نویسندگان | هاجر علیمراد |
---|---|
همایش | هجدهمین کنفرانس آموزش ریاضی ایران |
تاریخ برگزاری همایش | ۲۰۲۲ |
محل برگزاری همایش | دامغان |
نوع ارائه | پوستر |
سطح همایش | ملی |
چکیده مقاله
ریاضی از علومی است که موجب تقویت خلاقیت و افزایش قدرت تجزیه و تحلیل دانشآموزان میشود، با این حال، برخی از دانشآموزان برای فراگیری این درس، علاقه و انگیزه کافی ندارند و شاهد افت تحصیلی آنها در این درس هستیم. نتایج آزمونهای تیمز، اجرا شده در دورههای قبل، حاکی از عملکرد ضعیف دانشآموزان ایران در درس ریاضی بوده است. تلاش برای شناسایی عوامل ضعف میتواند گامی در جهت ارتقا کیفیت آموزشی باشد.
برای بررسی علل افت نمرات درس ریاضی دانشآموزان باید به ابعاد گوناگون فردی اجتماعی این مساله توجه کرد. ریاضی درسی است که به درک و فهم عمیق مطالب و شناسایی همه جانبه موضوعهای مورد بحث نیاز دارد. مطالب ریاضی تنها با خواندن و حفظ کردن یاد گرفته نمیشوند، بلکه برای یادگیری پایدار باید موضوع مورد یادگیری کاملا شناخته شود، به علاوه روح تفحص و اکتشاف و بررسی علمی در دانشآموزان پرورش داده شود، زیرا چنانچه با یک بار بررسی کردن موضوعی نتوانند به فهم کامل دست یابند، با سعی و کوشش شخصی و روشهای گوناگون بتوانند به شناخت برسند و به عمق مطلب مورد یادگیری پی ببرند، برای اینکار به صرف وقت و انرژی زیادی از طرف یادگیرنده و صبر و حوصله و متانت بسیاری از طرف یاددهنده نیاز است؛ پس باید مطالب در زمانهای مختلف به صورت مسائل گوناگون مرتبط با موضوع یادگیری تکرار و تمرین شود و به دانشآموزان فرصت داد تا روی موضوع و یا مساله مطرح شده فکر و تحقیق نمایند تا علاوه بر عادت نمودن به تفکر موجب یادگیری پایدار در آنان و بالاتر از آن سبب پرورش استعداد و خلاقیت در دانشآموزان گردد.