برنامه درسی
لیست برنامه های درسی
عنوان | دینامیک |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | شنبه 9:30 - 8 ، 11:15-9:45 ، یکشنبه 11:15 - 9:45 |
مکان برگزاری | کلاس مجازی |
عنوان | دینامیک ماشین |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | شنبه 13:45 - 12:15 و یکشنبه 13:45 - 12:15 |
مکان برگزاری | کلاس مجازی |
عنوان | کنترل اتوماتیک |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
زمان برگزاری | یکشنبه 15:30 - 14:00 و دوشنبه 11:15 - 9:45 |
مکان برگزاری | کلاس مجازی |
عنوان | دینامیک |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
مکان برگزاری | کلاس مجازی |
عنوان | استاتیک |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
عنوان | ارتعاشات مکانیکی |
---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی |
مکان برگزاری | کلاس مجازی |
عنوان | دینامیک | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی | ||||||||||||
زمان برگزاری | شنبه 9:45 الی 13:15 -یکشنبه 11:30 الی 13:15 | ||||||||||||
مکان برگزاری | شنبه 309 و 207 یکشنبه 310 | ||||||||||||
منابع |
| ||||||||||||
فایل پیوست اول | طرح درس - دینامیک.pdf | ||||||||||||
طرح درس | توصیف درس: دینامیک شاخهای از مهندسی مکانیک است که به بررسی حرکت اجسام تحت بارگذاریهای مختلف می پردازد. مطالعه دینامیک در مهندسی مکانیک عموما پس از گذراندن دروسی همچون استاتیک و ریاضیات عمومی انجام میشود. در استاتیک به تعامل نیروها و اجسام در وضعیت ایستایی (بدون حرکت) پرداخته میشود، حال آنکه در دینامیک اثرات جابجایی جسم تحت تاثیر نیروهای خارجی، بررسی میشود. در دینامیک با دو بخش کلی روبرو هستیم که تحت عناوین سینماتیک و سینتیک حرکت شناخته میشوند. در سینماتیک، به بررسی حرکت بدون در نظر گرفتن نیروهای اعمالی پرداخته میشود در حالی که در سینتیک، با در نظر گرفتن نیروهای اعمالی نوع و مقدار حرکت تعیین میشوند. لازم به ذکر است که در این درس از تغییر شکل الاستیک مجموعه مورد بررسی صرفنظر شده و عموما جسم و ذره به صورت کاملا صلب مورد ارزیابی قرار میگیرند. دستیابی به درک عمیق از علم دینامیک، یکی از قویترین ابزارهای تحلیل مهندسی را در اختیار پژوهشگر قرار خواهد داد. دانشجویان باید تمام تلاش خود را بکارگیرند تا دید مهندسی مطلوب را در این درس کسب کنند. در صورتی که بعد از پایان این نیمسال تحصیلی دید مهندسی نسبت به مسائل پیرامونی پیدا نکردید، احتمالا در ادامه مسیر کسب علم در مهندسی مکانیک با مشکل روبرو خواهید شد. محتوای درس:
بارم بندی:
قواعد کلاسی:
| ||||||||||||
توضیحات | زمان امتحانات این درس عبارتند از: میان ترم 1: چهارشنبه 29 آبان ماه میان ترم 2: چهارشنبه 20 آذرماه پایان ترم: دوشنبه 30 دی ماه ساعت 10:30 |
عنوان | دینامیک ماشین | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی | ||||||||||
زمان برگزاری | یکشنبه و دوشنبه 9:45 الی 11:30 | ||||||||||
مکان برگزاری | یکشنبه 302 دوشنبه 310 | ||||||||||
منابع |
| ||||||||||
فایل پیوست اول | طرح درس - دینامیک ماشین.pdf | ||||||||||
طرح درس | توصیف درس: با تعریفی ساده، سینماتیک ماشین عبارت است از مطالعه حرکت نسبی اجزا تشکیل دهنده یک ماشین مکانیکی نسبت به یکدیگر و دینامیک ماشین عبارت است از بررسی نیروها و گشتاورهای وارد بر اجزا تشکیل دهنده یک ماشین مکانیکی. ترکیب این دو مبحث قوانین و روابطی را بدست میدهد که مبانی طراحی ماشینهای مکانیکی بر آن استوار میباشد. به طور کلی تجزیه و تحلیل راجع به حرکت نسبی اجزاء ماشین که در آن تغییر مکان، سرعت و شتاب مورد نظر است و همچنین بررسی نیروهای وارده به اجزاء یک ماشین و حرکات ناشی از این نیروها از مباحث این علم است.
محتوای درس: فصل اول: مفاهیم پایه ای (سینماتیک، ماشین، مکانیزم، دیاگرام سینماتیکی، اتصالات، درجات آزادی و روابط گروبلر و کوتزباخ، معادل سازی، اعداد مختلط و ...) فصل دوم: شناخت مکانیزم های رایج و کاربردی (چهار میله ای، میل لنگ، رفت و برگشتی، تاگل، اولدهام و ...) فصل سوم: مشخصات حرکت و تحلیل موقعیت (روش گرافیکی و مثلثاتی، روش جبری، روش حلقه برداری) فصل چهارم: مراکز آنی سرعت صفر (اولیه، ثانویه، قضیه کندی) فصل پنجم: تحلیل سرعت (روش مرکز آنی، روش سرعت نسبی، روش جبری، روش مولفه سرعت) فصل ششم: تحلیل شتاب (روش شتاب نسبی، روش جبری، شتاب کوریولیس، قضیه هارتمن، معادله اویلر ساواری) فصل هفتم: بادامک ها (دسته بندی، نمودار جابجایی، رویه طراحی پروفیل بادامک با انواع پیرو) فصل هشتم: چرخدنده ها (اصول پایه ای، نسبت درگیری، چرخدنده های Spur، Bevel، Helical و Worm gears) فصل نهم: اثرات دینامیکی (نیروهای استاتیکی، نیروهای دینامیکی یا اینرسی، معادل سازی دینامیکی سیستم ها) فصل دهم: چرخ طیارها، گاورنرها و ژیروسکوپ ها فصل یازدهم: بالانسینگ و اثرات ژیروسکوپی (جرم های دورانی، جرم های رفت و برگشتی، نیروهای ژیروسکوپیک) بارم بندی:
قواعد کلاسی:
| ||||||||||
توضیحات | زمان امتحانات این درس عبارتند از: میان ترم: چهارشنبه 6 آذرماه پایان ترم: یکشنبه 29 دی ماه ساعت 10:30 |
عنوان | مقدمه ای بر اجزا محدود | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی | ||||||||||
زمان برگزاری | سه شنبه 14:00 الی 15:45 و 17:30 الی 19:15 | ||||||||||
مکان برگزاری | کلاس 310 | ||||||||||
منابع |
| ||||||||||
فایل پیوست اول | طرح درس - مقدمه ای بر اجزا محدود.pdf | ||||||||||
طرح درس | توصیف درس: روش اجزاء محدود یا روش المان محدود که به اختصار (FEM) نامیده میشود، روشی است عددی برای حل تقریبی معادلات دیفرانسیل جزئی و نیز حل معادلههای انتگرالی. اساس کار این روش حذف کامل معادلات دیفرانسیل یا سادهسازی آنها به معادلات دیفرانسیل معمولی، که با روشهای عددی مانند اویلر حل میشوند، میباشد. در حل معادلات دیفرانسیل جزئی مسئله مهم این است که به معادله سادهای که از نظر عددی پایداراست برسیم (به این معنا که خطا در دادههای اولیه و در حین حل به حدی نباشد که به نتایج نامفهوم منتهی شود). روشهایی با مزایا و معایب مختلف برای این امر وجود دارد، که روش اجزاء محدود یکی از بهترین آنهاست. این روش درحل معادلات دیفرانسیل جزئی روی دامنههای پیچیده (مانند وسایل نقلیه، توربین باد، خطوط نیروگاهی و لولههای انتقال نفت)، یا هنگامی که دامنه متغیر است، یا وقتی که دقت بالا در همه جای دامنه الزامی نیست و یا اگر نتایج همبستگی و یکنواختی کافی را ندارند، بسیار مفید است. به عنوان مثال در شبیه سازی یک تصادف در قسمت جلوی خودرو، نیازی به دقت بالای نتایج در عقب خودرو نیست. همچنین در شبیهسازی و پیشبینی هوا روی کره زمین، هوای روی خشکی اهمیت بیشتری نسبت به هوای روی دریا دارد. تقسیم ناحیه به نواحی کوچکتر دارای مزایای زیادی است از جمله: نمایش دقیق هندسه پیچیده، گنجایش ویژگیهای متفاوت جسم، درک ویژگیهای موضعی جسم. در این درس با مفاهیم پایهای و نحوه پیاده سازی آن آشنا خواهید شد. پس از پایان درس قطعا قادر به درک پشت زمینه محاسبات به ظاهر پیچیده نرم افزارهای تجاری همچون Ansys, Abaqus, Siemens NX و ... خواهید شد و اگر کمی باهوش باشید در پایان نیمسال، خودتان قادر به توسعه کدهای مهندسی خواهید بود که مسائل مکانیکی مختلف را مورد آنالیز مهندسی قرار دهند. محتوای درس:
بارم بندی:
قواعد کلاسی:
| ||||||||||
توضیحات | زمان امتحانات این درس عبارتند از: میان ترم (تا پایان مبحث خرپاها) : چهارشنبه 20 آذرماه پایان ترم: دوشنبه 30 دی ماه ساعت 08:00 |
عنوان | کنترل اتوماتیک | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
مقطع تحصیلی | کارشناسی | ||||||||
زمان برگزاری | یکشنبه 1400 الی 15:45 - سه شنبه 11:30 الی 13:15 | ||||||||
مکان برگزاری | کلاس 309 | ||||||||
منابع |
کاتسوهیکو اوگاتا، محمود دیانی، مهندسی کنترل، ویراست پنجم، انتشارات نص.
| ||||||||
فایل پیوست اول | طرح درس - کنترل اتوماتیک.pdf | ||||||||
طرح درس | توصیف درس: کنترل اتوماتیک در هر شاخه از مهندسی و علوم لازم و ضروری است. در واقع بخش اساسی و یکپارچه از سیستم های به کار رفته در فضاپیماها، سیستمهای روباتیک، سیستم های مدرن در خط تولید و عملیات های صنعتی همچون کنترل دما، فشار، رطوبت، جریان و ... همه مثالهایی از سیستم های کنترلی هستند. در حقیقت اگر در فرآیند کنترل، انسان به عنوان المان هوشمند از حلقه کنترلی حذف شده و سخت افزاری با عملکرد مشخص جایگزین انسان شود، به سیستم کنترل اتوماتیک دست یافته ایم. استفاده ایمن از چنین سیستمهایی در تسهیل زندگی بشر نقش به سزایی داشته و غالبا دقت تولیدات و عملیاتهای مختلف را به شدت افزایش داده است. محتوای درس:
بارم بندی:
قواعد کلاسی:
| ||||||||
توضیحات | زمان امتحانات این درس عبارتند از: میان ترم (تا پایان پایداری راوث) : چهارشنبه 6 آذرماه پایان ترم: پنج شنبه 26 دی ماه ساعت 08:00 |